2009年1月20日 星期二

中國計劃建設特高壓輸電網絡; Intelligent Electricity Meters

國電網壟斷企業國家電網公司表示﹐計劃未來三到四年投資至多146億美元﹐建設特高壓輸電網絡﹔中國將成為少數幾個採取這種先進技術的國家之一。

國家電網公司上週五宣佈﹐新輸電技術的首次商業試運行已經啟動﹐這種技術在長距離輸電時比傳統電線更有效率。國家電網公司管理人士說﹐公司正等待監管部門批准投資計劃。按產能計﹐國家電網公司是全球最大的公用事業公司。

目前全球只有俄羅斯和日本開發了類似的特高壓輸電線路。但由於成本高昂﹐需求相對疲軟﹐這些國家並未像中國所計劃的那樣大舉投資發展這項技術。

新輸電線路將用於連接中國煤炭資源豐富的內陸省份和電力短缺的沿海地區。國家電網公司副總經理舒印彪表示﹐瑞士ABB和德國西門子(Siemens AG)等外資公司將簽約幫助中國修建部分新基礎設施﹐但主要核心技術將由中國自主研發。

在去年冬季的雪災中﹐災區輸電線路嚴重受損﹐數百萬人受到了斷電的影響﹐這暴露出了中國輸電網絡的薄弱之處。

Shai Oster



Living Planet | 22.01.2009 | 04:30

Intelligent Electricity Meters Make Energy Consumption Clear

One of Germany’s biggest energy suppliers has started a campaign to install intelligent electricity meters in private homes.

Customers of the company Energie Baden-Württemberg (EnBW) can see their energy use in real time on the Internet, which means that they can better analyse and control their energy consumption. In the trial period, more than one third of households reduced their energy use by ten percent. This means in the test period alone, CO2 emissions were reduced by around 157 tonnes.

沒有留言: